Η ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΓΥΝΑΙΚΑ
Swami Sivamurti Saraswati
Swami Sivamurti Saraswati
Η Αθηνά είναι μία εκδήλωση της θεικής σοφίας της Σάκτι.
Ξεπήδησε πλήρως σχηματισμένη από την κορυφή του κεφαλιού του
Δία (πατέρα της).
Αυτό σύμφωνα με τις διδασκαλίες της γιόγκα θα ισοδυναμούσε
με το ότι γεννήθηκε από το κορυφαίο τσάκρα το σάχασραρ, και έτσι ήταν
προικισμένη με τέλεια σοφία και ενόραση από την γέννησή της. Δεν είχε ανάγκη να
συμβιβαστεί με την δυαδικότητα και έτσι ήταν μία παρθένα θεά.
Στην Ελληνική μυθολογία θα βρει κανείς την Αθηνά συνήθως να
παρουσιάζεται με την μορφή πολεμιστή, στον ρόλο της σαν υπερασπιστή των ηρώων
και της πόλης των Αθηνών.
Παρ’ όλα αυτά υπάρχει και μία άλλη μορφή της θεάς όπου
παρουσιάζεται άγρια και τρομερή στεφανωμένη με φίδια. Ακόμη και όταν είναι στο
ρόλο του πολεμιστή, η Αθηνά φέρει την μορφή των φιδιών στην αιγίδα της (ασπίδα)
παρουσιαζόμενα με το τρομερό κεφάλι της Μέδουσας. Αυτή η μορφή οφείλει την
καταγωγή της σε μια εποχή παλαιότερη, πριν την πατριαρχία. Αναφέρεται στις
Μινωικές θεές των φιδιών. Χρειάζεται να θυμόμαστε ότι τα φίδια δεν έχουν εδώ
την έννοια των συμβόλων της αμαρτίας και του κακού, όπως στην Χριστιανική
μυθολογία, αλλά σαν δείκτες της θεικής σοφίας.
Η Αθηνά είναι η θεά της σοφίας, έτσι είναι ταιριαστό να
συνοδεύεται από φίδια καθώς επίσης και από την κουκουβάγια. Το φίδι επίσης
είναι το σύμβολο της κουνταλίνι, που στην περίπτωση της Αθηνάς, έχει ήδη φθάσει
στον προορισμό του. Από αυτή την πλεονεκτική θέση εκείνη οδηγεί τις τύχες αυτών
που την ακολουθούν.
Σοφία καθώς επίσης και καλλιτεχνική δημιουργία μεταφέρεται
υπό την καθοδήγησή της προς τους χειροτέχνες, ιδιαίτερα τις γυναίκες που
ύφαιναν τα δικά της πανέμορφα πέπλα (ντότις). Η σοφία αντικατοπρίζεται επίσης
στην υφαντική μπορεί να ειδωθεί σαν τι πραγματοποίηση μίας απόφασής μας.
Η Αθηνά είναι ο προσωπικός προστάτης των φίλων της και της
Αθήνας. Όπως άλλες παρθένες θεές δεν έχει δικά της παιδιά, έτσι μπορεί να δώσει
όλες τις μητρικές της ενέργειες για την ευημερία των μαθητών της. Είναι γνωστή
σαν η θεά της κοντινής σχέσης. Αυτό περιγράφεται καθαρά στις ιστορίες από τον
Τρωικό πόλεμο και στο ταξίδι του Οδυσσέα προς την πατρίδα του. Η στενή σχέση
που είχε με τους ήρωές της είναι παρόμοια με την σχέση που έχουν σήμερα πολλοί
άνθρωποι με την Παρθένο Μαρία.
Είναι η θεά της συγκράτησης, της διαύγειας και της ανώτερης
ευφυίας. Τα λαμπερά γκρίζα μάτια της μπορούν να δούν πέρα από την επιφάνεια των
πραγμάτων μέσα στα νοήματα που κρύβονται βαθύτερα. Με την περικεφαλαία της και
το δόρυ στο χέρι ατενίζει το μέλλον και μας βοηθάει να σχεδιάσουμε την
στρατηγική μας για να πετύχουμε τους στόχους μας στην ζωή. Η Μύτης (σημαίνει
σύμβουλος ή πρακτική σοφία) ήταν η μητέρα της πριν ο Δίας την καταπιεί. Η Αθηνά
έχει παρόμοιες ιδιότητες συμβούλου και σκέφτεται προσεκτικά τις καταστάσεις με
πρακτική πρόνοια.
Είναι η προσωποποιήση της ανθρώπινης ικανότητας να σκέφτεται
λογικά και να έχει συλλογιστική κρίση. Για τους αρχαίους αυτό θεωρούνταν θεική
ιδιότητα, γιατί εξύψωνε την ανθρωπότητα από το ζωικό επίπεδο. Η αγνότητα της
μπορεί να θεωρηθεί σαν σύμβολο της αγνότητας αυτής της συλλογιστικής
ικανότητας, που δεν επηρεάζεται από την προσωπική επιθυμία.
Μάχεται για τις αρχές παρά για τα πάθη. Αυτό προέρχεται από
την ικανότητα της να κρατάει τα ένστικτα κάτω από έλεγχο και να κάνει επιλογές
βασισμένες στην αμεροληψία, την λογική και την απόσπαση.
Η οναμαστή αιγίς αρχικά άνηκε στον πατέρα της και εκείνος
την εμπνεύστηκε σε κείνη παρά σε κάποιον από τους γιούς του. Το κεφάλι της
Μέδουσας προτού σκοτωθεί μπορούσε να μεταμορφώνει τους ανθρώπους σε πέτρες. Τα
μαλλιά της ήταν γεμάτα φίδια. Αρχικά η Μέδουσα ήταν ένας από τους φύλακες του
σπηλαίου της Γαίας. Ήταν εγγονή της. Μέδουσα σημαίνει βασίλισσα ή κυρία.
Προστάτευε τους μη μυημένους από το να εισέρχονται στα μυστήρια της θεάς. Ο
Δίας έδωσε αυτή την ασπίδα στην Αθηνά επειδή, με την δύναμη της πειθαρχημένης
της επίγνωσης, μπορεί να μεταμορφώνει το τρομερό πρόσωπο σε προστατευτική
ασπίδα. Με την χρήση της αιγίδας, ο Περσέας σώθηκε από το να γίνει πέτρα από το
βλέμμα της Μέδουσας. Εδώ μπορούμε να δούμε πάλι την χρήση της αντανάκλασης από
την κατά μέτωπο αντιμετώπιση. Με την αντανάκλαση του βλέμματος της Μέδουσας, ο
Περσέας μπορούσε να δράσει με απόσπαση και απάθεια και να υπερπηδήσει το
εμπόδιο στον δρόμο του. Δεν καταστράφηκε από το να είναι υπερβολικά
αναμεμειγμένος με την κατάσταση.
Παρ’ όλα αυτά η Μέδουσα δεν πέθανε πραγματικά. Αίμα από το
σώμα της δόθηκε στον Ασκληπιό τον θεό της θεραπείας. Από το αίμα της αριστερής
της πλευράς εκείνος θανατώνει και με το αίμα από την δεξιά της πλευρά
θεραπεύει. Αυτό αργότερα παρουσιάστηκε με το σύμβολο του Κηρυκείου. Το ίδιο
σύμβολο χρησιμοποιείται για να απεικονίσει το πέρασμα της κουνταλίνι από την
βάση της το μούλανταρ τσάκρα στην κορυφή της το σάχασραρ. Μέσα από τα νάντις
ίντα και πίνγκαλα και μέσα από τα τσάκρας περιελίσσεται όπως οι ενέργειες του
Ασκληπιού.
Αυτός ο απόηχος της θεραπείας, καθώς επίσης και της
προστασίας βρίσκονται στην ασπίδα. Είχαν υφαρπαγεί από τον Δία και δίκαια
επέστρεψαν στην θεά Αθηνά. Μια από τις πλευρές της ήταν η Υγεία, η θεά της
υγείας.
Η αιγίς είναι το σύμβολο της θεικής κυριαρχίας. Επίσης
αναφέρεται στον εν δυνάμει καταστροφικό χαρακτήρα της θεάς, παρόμοια με τις
ιδιότητες της Ινδικής θεότητας, Κάλι. Μέσα στο θεικό υπάρχουν τρεις ενέργειες :
της δημιουργίας, της συντήρησης, της καταστροφής.
Αλλά πάνω από όλα, η αιγίς συμβολίζει την σοφία. Ήταν η
ηγετική θηλυκή ενέργεια του Ελληνικού πανθέου στον ρόλο της σοφίας. Ήταν ο
δάσκαλος της ανθρωπότητας. Από την πόλη της διαδόθηκε ο δυτικός πολιτισμός στην
Ευρώπη. Θα μπορούσε λοιπόν να θεωρηθεί όχι μόνο σαν θεά της Αθήνας, αλλά όλου
του δυτικού κόσμου επίσης.
Η Αθηνά είναι η αρχή που φέρνει τον πολιτισμό. Μέσα της
είναι ισορροπημένες οι αρσενικές και θηλυκές πολικότητες. Δεν είναι μόνο η θεά
του πολέμου, αλλά επίσης της ειρήνης. Τα δώρα της ταιριάζουν στην περίσταση και
στις ανάγκες. Εισήγαγε στην ανθρωπότητα το άροτρο και την ελιά, που θεωρήθηκαν
σαν μέρος της αρχής της πολιτισμένης ζωής. Η σοφία της δεν ήταν μόνο πνευματική
αλλά και εξαιρετικά πρακτική. Η ενέργεια της χαρακτηρίζεται από το πνεύμα και
την διάνοια. Έρχεται κατ’ ευθείαν από το σάχασραρα, αλλά αγκαλιάζει και όλες
τις κατώτερες ενέργειες επίσης. Στην ψυχολογία του Γιούγκ θεωρείται σαν η
υψηλότερη εκδήλωση του άνιμα (ψυχής).
Πώς μπορεί η ενέργεια της Αθηνάς να βοηθήσει την σύχρονη
γυναίκα; Είναι συσχετισμένη πρωτίστως με την επίγνωση, που είναι η κύρια
ποιότητα που προωθείται από την γιόγκα. Με την απόσπασή της και την επίγνωση
μιας κατάστασης η Αθηνά και η γυναίκα που ενσωματώνει τις ποιότητες της μπορεί
να διατηρεί καθαρό νού μέσα στην σύγκρουση και από αυτή τη θέση μπορεί να θέσει
μια καλή τακτική για να λύσει δύσκολες καταστάσεις. Είναι η επιτομή της
βαιράγκια (απόσπασης) και της βιβέκα (διάκρισης) τις δύο κύριες ιδιότητες που
προσπαθεί να πραγματώσει ένας σαννυάσιν. Όταν μία γυναίκα πραγματώσει αυτές
τις ποιότητες έχει μία θετική και
δημιουργική στάση προς τις καταστάσεις και τα άτομα που εμπλέκονται. Ξεχωρίζει
σαν ηγέτης. Δεν άγεται από τα συναισθήματά της άλλα έχει αναπτύξει την αριστερή
πλευρά του εγκεφάλου της, για να εστιάζεται σε μία κατάσταση με λογική και
ψύχραιμη συγκέντρωση.
Η Αθηνά είναι η θεά της θηλυκής ωριμότητας. Δεν
χρειάστηκε ποτέ να περάσει από την παιδική ηλικία ή την σύγχυση της εφηβείας.
Ήρθε στον κόσμο σαν ολοκληρωτικά ώριμη γυναίκα, με τις αρσενικές και θηλυκές
της ενέργειες εναρμονισμένες σε τέτοιο βαθμό που από αυτή την πλευρά της
ενότητας μπορούσε να εμπνέει και να οδηγεί τους άλλους στην νίκη μέσα από την
νοητική της διαύγεια.
Αυτή η Αθήνεια ενέργεια συχνά χρησιμοποιείται από τις
σύγχρονες γυναίκες για να διοικήσουν τα νοικοκυριά τους αποτελεσματικά και να
χειριστούν την καριέρα τους επίσης. Στην εργασία τους βοηθάει να ανταγωνιστούν
τους άνδρες και να γίνουν κορυφές στο επάγγελμα τους. Ιδιαίτερα, οι ενέργειες
της διακρίνονται στον νομικό κλάδο, στον επιχειρηματικό κλάδο, στον ακαδημαικό
κλάδο και στην πολιτική. Ο λογικός και αναλυτικός της νούς την βοηθάει να
διαχειριστεί την οικονονική πλευρά της ζωής της και να σχεδιάζει μακροχρόνιες
στρατηγικές για ευημερία στο μέλλον. Μπορεί να αναπτύξει την καριέρα της, ή να
διακριθεί σαν σύμβουλος σε άλλες γυναίκες και άνδρες. Οι Αθήνειες
συμβουλευτικές της ενέργειες έχουν την μορφή της συναδελφικής συμβουλευτικής. Η
συμβουλή της είναι πραγματική αλλά και υψηλά ευφυής.
Οι ενέργειες αυτής της θεάς διακρίνονται όπου είναι
απαραίτητη η διπλωματία. Είναι σε θέση να διατηρείται ψύχραιμη και ν’ ακούει με
αντικειμενικότητα όλες τις πλευρές.
Είναι η κόρη του Δία του θεού της δικαιοσύνης και μπορεί να
δίνει ορθή κρίση όποτε της ζητηθεί.
Η γυναίκα με καλά ανεπτυγμένες τις ενέργειες της Αθηνάς
μπορεί να ερευνήσει αποτελεσματικά και να φθάσει σε συμπεράσματα. Δεν
προκαταλαμβάνεται προσωπικά αλλά έχει μία συνολική εικόνα της κατάστασης. Αυτή
η ποιότητα συμπληρώνει την ανιδιοτέλεια που απαιτείται στην σέβα (ανιδιοτελή
υπηρεσία). Είναι σε θέση να εργάζεται σε ομάδες και επιτροπές και είναι ικανός
καθοδηγητής στους άλλους. Οι νοητικές της ποιότητες μπορεί να χρωματίζονται από
πολιτικές θέσεις όπου χρειάζεται. Είναι σε θέση ν’ αποφασίσει ποιο είναι το κατάλληλο
άτομο για να λάβει δώρο ή βοήθεια.
Χρησιμοποεί την οξυδέρκειά και την κατανόησή
της για να λάβει τις σωστές αποφάσεις.
Το μέτρο είναι η σύνοψη της διδασκαλίας της γιόγκα και είναι
επίσης μία ιδιότητα της Αθήνειας ενέργειας σε μία γυναίκα. Ζεί μέσα στην ‘χρυσή
τομή’. Αναγνωρίζει ότι τα ισχυρά αισθήματα ή ανάγκες ανήκουν στα πάθη και δεν
σχετίζονται με την ορθολογική της φύση. Οι ενέργειές της υποστηρίζουν τους
άλλους όταν βρίσκονται μέσα στο συναισθηματικό τους χάος. Με την αιγίδα της και
το δόρυ της μας προστατεύει και μας οδηγεί έξω από την σύγχυσή μας, στο
ασφαλέστερο έδαφος της εκλογίκευσης και της κοινής λογικής. Η Αθηνά είναι
ντυμένη σε πλήρη πανοπλία και από αυτή την πλεονεκτική θέση ψύχραιμα αξιολογεί
τις ανάγκες κάθε κατάστασης. Δεν βιάζεται να δράσει, είναι πάντα σε επιφυλακή.
Οι γυναίκες που αισθάνονται ότι μπορει να τους λείπουν οι
Αθήνειες ενέργειες μπορούν να τις καλλιεργήσουν με την εκπαίδευση του νού. Η
νοητική εκπαίδευση απαιτεί να πειθαρχήσουμε τις εκδηλώσεις του νού. Η πειθαρχία
είναι επίσης μέρος της γιόγκα και η γιόγκα η ίδια περιγράφεται σαν πειθαρχία.
Με την πειθαρχία της σάντανα (πνευματικής πρακτικής)
προοδεύουμε και αναπτυσσόμαστε προς τον στόχο μας με έναν ήπιο αλλά αποτελεσματικό
τρόπο. Η Αθηνά μπορεί να θεωρηθεί η θεά της σάντανα. Μας προτρέπει να πάμε προς
τα μπρός όταν επιβραδύνουμε και μας προστατεύει όταν συναντάμε προκλήσεις. Μας βοηθάει
να απομακρυνθούμε από την υποκειμενική και συναισθηματική σκέψη σε μία σκέψη
που κυβερνάται περισσότερο από την λογική.
Η Αθηνά είναι η Σάκτι της επίγνωσης. Η ανάπτυξή της επίγνωσης
είναι μία πειθαρχία στη γιόγκα μέσω της οποίας μπορούμε να μάθουμε όλα όσα
μπορούμε να μάθουμε στην ζωή για τον εαυτό μας, για τους άλλους και για τον
κόσμο στον οποίο ζούμε. Με την επίγνωση αναπτύσσουμε την ικανότητα να
παρατηρούμε την παρούσα στιγμή καθώς ξετυλίγεται.
Μαθαίνουμε να την βλέπουμε σαν ένας αμερόληπτος παρατηρητής.
Αυτή είναι η ενέργεια της Αθηνάς και του ευσυνείδητου γιόγκι ή σαννυάσιν. Η
συγκράτηση είναι η σύνοψη της συμβουλής της και αυτό το μαθαίνουμε μέσα από την
επίγνωση και την απόσπαση. Εκείνη ήταν η πάντα κοντινή θεά στους Τρωικούς ήρωες.
Στεκόταν πίσω τους αθέατη από τους άλλους. Ψιθύριζε την συμβουλή της, χωρίς να
την επιβάλλει και δεν ήταν κτητική. Η γυναίκα με καλά αναπτυγμένες Αθήνειες
ενέργειες γνωρίζει πώς να χρησιμοποιήσει την δύναμη της σοφά για το καλό των άλλων.
Ή σύγχρονη γυναίκα και γιογκίνι έχει δίκιο να τιμάει την
Σάκτι στη θεά Αθηνά και να την περιλαμβάνει στις πρακτικές της σάντανάς της για
να αναπτύξει αυτές τις ενέργειες μέσα της. Οι ενέργειες της Αθηνάς είναι
εκείνες που σχετίζονται με το πίνγκαλα νάντι και είναι κατά κανόνα αρσενικές ως
προς την φύση τους. Με την προσπάθεια να κάνει αυτές τις κυρίως αρσενικές
ενέργειες δικές της, η σύγχρονη γυναίκα είναι πλήρως εξοπλισμένη για να λάβει
τη θέση της στον κόσμο σήμερα, σε περιόδους σύγκρουσης ή ειρήνης.
Τελικά κατακτάει μία ισορροπία μέσα στην πολικότητα και
γίνεται το είδος του ηγέτη που χρειάζεται ο κόσμος σήμερα καθώς μετακινούμαστε
από ένα πατριαρχικό σύστημα σε ένα που είναι λιγότερο προσανατολισμένο στο
φύλο.
Ο σύγχρονος κόσμος έχει ανάγκη από γυναίκες με τις ενέργειες
της Αθηνάς. Είναι καιρός για μας να οπλιστούμε με τις δικές της ποιότητες και
να προχωρήσουμε στην υπηρεσία της ανθρωπότητας όπως και εκείνη έκανε μέσα στους
αιώνες. Το δόρυ της, η αιγίδα της και η περικεφαλαία της συμβολίζουν τις ίδιες ενέργειες
που βρίσκονται στη γιόγκα. Ή Αθηνά χρησιμοποίησε τις ενέργειες της για να
προωθήσει τον δυτικό πολιτισμό. Σαν γυναίκες του εικοστού πρώτου αιώνα, ας οπλιστούμε
με τα ορόσημα του δυτικού πολιτισμού, αλλά επίσης μέσω της γιόγκα, με εκείνα
του ανατολικού, έτσι ώστε να εργαστούμε με όλα τα αδέλφια μας με καλή θέληση
και να κάνουμε ένα κόσμο ενωμένο όχι στην ομοιομορφία του αλλά στον πλούτο της πολυπλοκότητας.
Από το Βιβλιαράκι …
<< Η ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΓΥΝΑΙΚΑ>>
της Σουάμι Σιβαμούρτι Σαρασουάτι
SATYANANDASHRAM HELLAS
<< Η ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΓΥΝΑΙΚΑ>>
της Σουάμι Σιβαμούρτι Σαρασουάτι
SATYANANDASHRAM HELLAS
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου