Ῥέας, θυμίαμα ἀρώματα
Πότνια Ῥέα, θύγατερ πολυμόρφου Πρωτογόνοιο,ἦ λῖς ταυροφόνος ἱερότροχον
ἅρμα τιταίνει·τυμπανόδουπε, φιλοιστρομανές, χαλκόκροτε κούρη,μῆτερ Ζηνὸς ἄνακτος
Ὀλυμπίου, αἰγιόχοιο,πάντιμ', ἀγλαόμορφε, Κρόνου σύλλεκτρε μάκαιρα·
οὔρεσιν ἣ χαίρεις θνητῶν τ' ὀλολύγμασι φρικτοῖς·παμβασίλεια Ῥέα,
πολεμόκλονος, ὀμβριμόθυμε·ψευδομένη σώτειρα, λυτηριάς, ἀρχιγένεθλε·μήτηρ μέν τε
θεῶν ἠδὲ θνητῶν ἀνθρώπων.ἐκ σοῦ γὰρ καὶ γαῖα καὶ οὐρανὸς εὐρὺς ὕπερθεν,
καὶ πόντος πνοαί τε φιλόδρομος, ἀερόμορφε,
ἐλθέ, μάκαιρα θεά, σωτήριος εὔφρονι βουλῇ,
εἰρήνην κατάγουσα σὺν εὐόλβοις κτεάτεσσιν,
λύματα καὶ κῆρας πέμπουσ' ἐπὶ τέρματα γαίης
Η Ρέα στην ελληνική μυθολογία ήταν μητέρα του θεού Δία. Η
ίδια ήταν Τιτανίδα.Επίσης ήταν γυναίκα και αδελφή του τιτάνα Κρόνου. Δίπλα στον
Κρόνο καθόριζε τη ροή των πραγμάτων (Ρέα = αυτή που ρέει), καθόριζε μέσα στο
βασίλειο του Κρόνου-Χρόνου την κίνηση και τη διαδοχή. Αργότερα, έγινε η θεά της
γονιμότητας και από τα σπλάχνα της βγήκαν οι πρώτοι Ολύμπιοι θεοί, Εστία,
Δήμητρα, Ήρα, Άδης, Ποσειδώνας, Δίας. Συμμάχησε με τον μικρότερο γιο της, τον
Δία, για την καθαίρεση του Κρόνου, μεθώντας τον οπότε και ο Δίας μπόρεσε να
ανοίξει την κοιλιά του και να ελευθερώσει τα αδέρφια του, που ο Κρόνος είχε
καταπιεί από φόβο της ίδιας τύχης με τον πατέρα του, Ουρανό.
ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΘΕΑΣ ΡΕΑΣ
Στα μυστήρια αυτά έπαιρναν μέρος οι Κουρήτες, ιερείς που
διακρίνονταν για τη σοφία τους. Τα μυστήρια αυτά είχαν κάποια ομοιότητα με τα
Ελευσίνια μυστήρια. Τον μειούμενο τον οδηγούσαν μέσα σ’ ένα σπήλαιο όπου έμενε
έγκλειστος για διάστημα 27 συνολικά μέρες.
Αφιερωμένα στην παραγωγική δύναμη της φύσης, στην ανανεωτική
δηλαδή φροντίδα της με την χαρακτηριστική ιδιότητά της τη ζωή, είχαν σ’ αυτά
καθώς είναι επόμενο, οι γυναίκες αρχικά την προτεραιότητα στις μυήσεις και στις
τελετές. Τα Μυστήρια της Μεγάλης Μητέρας ήταν διαχωρισμένα σε Μεγάλα και Μικρά.
Στα Μικρά έπρεπε να προπαρασκευαστούν οι νέες γυναίκες για να καταστούν καθαρές
και αγνές σωματικά και ψυχικά και να προχωρήσουν κατόπιν στα Μεγάλα Μυστήρια.
Στα Μικρά Μυστήρια διδάσκονταν οι παραδόσεις γύρω από τους
Θεούς και τους ήρωες και η ερμηνεία των συμβολισμών της κυριαρχίας της Μεγάλης
Μητέρας, η σχετική πάντοτε με τις φυσικές δυνάμεις και ιδιότητές της, στη γη,
στη θάλασσα, στον αέρα και στη φωτιά, που ήταν συμβολικά ο όφις, ο ιχθύς, η
περιστερά και ο λέων. Και σ’ αυτά γινόταν και η μύηση της κατασκευής του
συμβολικού μίτου της Αριάδνης, που σήμαινε το υφάδι της ζωής ή και την
παρθενική ζώνη.
Στα Μεγάλα Μυστήρια λειτουργούσαν βαθμοί μυστικών
τελετουργιών προς τη θεά των όφεων, η οποία συμβόλιζε τη Μεγάλη Μητέρα Θεά.
Προκαταρτικοί της τελικής μυστηριακής ιερουργίας ήταν οι
ιεροί χοροί. Αλλά εκτός από αυτούς γινόταν ακόμη συμβολικές λιτανείες ιερειών
και ιερέων, μυστικές συνεστιάσεις, λατρευτικές προσφορές και θυσίες μέσα σε
σπονδικές φιάλες και ρυτά, που προσφέρονταν στο Ιερό Δέντρο και στη Στήλη του
Διπλού Πέλεκυ.
Ο Διπλός Πέλεκυς βρισκόταν πάντοτε στημένος στο κέντρο του
ιερού, είτε Ιερό Σπήλαιο ήταν αυτό ή Ναός, είτε Λαβύρινθος ή Αίθουσα του
Θρόνου, ναού της λατρείας στα Μινωικά ανάκτορα, για να φανερώνει την ιερότητα
και το «άβατο» του μέρους αυτού.
Η μυστική ιερουργία των Μεγάλων Μυστηρίων της Μητέρας Θεάς,
ήταν μια τεχνική επικοινωνίας και επαφής με τη Μεγάλη Θεά, για να δέχονται οι
μεμυημένες στα Μυστήριά της, γυναίκες, τη Θεία Δωρεά της απ’ ευθείας από τη
Μητέρα Ρέα.
Στα Κρητικά Μυστήρια γενικά, η λειτουργική αυτή τέχνη
λεγόταν «ιεροπραξία» για να ξεχωρίζει από τις άλλες ιερουργίες τους. Και το
Ιερό Δέντρο το συνδεδεμένο με τη λατρεία της Θεάς Μητέρας, κάτω από το οποίο
βρισκόταν ο ναός της, ήταν δρυς στις κορυφές των ορέων και η ελιά στα
χαμηλότερα μέρη.
Το δέντρο ως σύμβολο συμβόλιζε τη μητέρα που προσφέρει τον
καρπό της ζωής.
Το σημαντικότερο μέρος της ιεροπραξίας των Μεγάλων
Μυστηρίων, με τις ενωμένες δυνάμεις της Θεάς Μητέρας και του Θείου συντρόφου
της σε μια ιερή ένωση, ήταν η απόκτηση από τους μύστες του χρυσού Διπλού
Πέλεκυ.
Σύμβολο της πνευματικής αθανασίας και της σοφίας του Ιερού
αυτού ζεύγους και σύμβολο της ενωμένης δύναμής τους επάνω στη γη, βρισκόταν
πάντοτε στημένος στο κέντρο των ιερών σπηλαίων, στο κέντρο επίσης των
Λαβυρίνθων ή της Αίθουσας του θρόνου. Και στους εσωτερικούς βαθμούς όλων των
τάξεων των κρητικών μυστηρίων, είχε την ίδια σημασία με τη Θεά των όφεων,
δηλαδή τη σημασία της συμβολικής και ουσιαστικής συνισταμένης στην πνευματική
δημιουργική ένωση των δυο δυνάμεων της Φύσεως, της παραγωγικής και της
γονιμοποιού.
Και αυτά γιατί οι μύστες της Κρητομινωικής θρησκείας,
γνώριζαν τους πνευματικούς νόμους, γνώριζαν ότι τίποτα δε μπορεί να κατορθωθεί
για την πνευματική αναγέννηση και την πνευματική απελευθέρωση των ανθρώπων,
χωρίς τη διπλή ιερή ένωση, με τις ενωμένες δυνάμεις της στον καρπό τους, στον
θεό δηλαδή του πνευματικού φωτός, που προσφέρεται σαν Θεία Δωρεά για έναν
τέτοιο σκοπό.
Η ΘΕΑ ΡΕΑ ΚΑΒΑΛΑ ΣΤΟ ΛΙΟΝΤΑΡΙ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου